Gotika a barok z jihozápadních Čech
Památky výtvarného umění z muzejních sbírek a církevního majetku.
K poctě císaře a krále Karla IV. a jeho 700.výročí narození připravilo Muzeum Šumavy v Kašperských Horách dvě reprezentativní výstavy.
Jedna z výstav je věnována historické připomínce
Karlovy doby v našem kraji, druhá představuje cenné
památky výtvarného umění gotiky a baroka z oblasti jihozápadních
Čech.
V druhé výstavě kromě vlastních sbírek muzeum návštěvníkům
předkládá řadu vzácných uměleckých předmětů ze sbírek okolních
muzeí a majetku římskokatolické církve. V gotické části
expozice pozornost na sebe stahuje především unikátní gotická
oltářní archa Panny Marie Ochranitelky z Kašperských Hor z konce
15.století, podobně soubor plastik vynikajících řezbářů pozdní gotiky
Mistra Žebráckého a Zvíkovského Oplakávání z prvních let 16.století.
Vystavené památky středověkého řezbářství z oblasti jihozápadních
Čech, významně poznamenané tvorbou parléřovské huti, názorně
dokládají, že vysoká úroveň pozdní gotiky u nás byla nastartována již
v době uměleckého rozkvětu za Karla IV.
Barokní díl výstavy přináší řadu dosud zcela
neznámých ukázek malířského a řezbářského umění včetně prací
uměleckého řemesla. Svým původem jsou zajímavé olejomalby a plastiky
z 18.století z kostela sv. Mořice na Mouřenci nebo dobová vyobrazení
milostných mariánských obrazů – Panny Marie Bolestné z kapucínského
kláštera v Sušici nebo Panny Marie Klatovské. Svým zvláštním námětem
oslovuje zvláště obraz Vanitas z Mouřence – symbolické vyjádření
marnosti lidského života, představované mimo jiné postavou andílka
vypouštějícího ze slámky mýdlové bubliny. Svou mistrovskou kvalitou je
zcela mimořádným dílem ve sbírkách muzea velké plátno rakouského
malíře italského původu Martina Altomonteho Bitva s Turky u Parkanu, olej
z doby po roce 1684. Dílo má vztah k cyklu Altomonteho bitevních obrazů,
které vznikly jako zakázka slavného polského krále „turkobijce“ Jana
III. Sobieského (1629 – 1696). Po dlouhé době „odpočinku“
v muzejním depozitáři se veřejnosti představuje také rozměrný olej na
plátně středoevropského mistra 17.století s názvem Venuše s Kupidem a
Merkurem (Výchova Kupidova). Obraz, který v dubnu a květnu letošního roku
pro muzeum restauroval akademický malíř Jindřich Šlechta z Horažďovic,
ukazuje bohyni lásky a plodnosti Venuši (Afroditu), která přivádí svého
synka Kupida (Amora) na vychování k učiteli bohu Merkurovi (Hermovi).
Výchova bohů a heroů byla oblíbeným námětem již v renesanci, byla
výrazem zájmu o obrození antické vzdělanosti. – Muzeum Šumavy
i svými nejnovějšími výstavami, které potrvají do konce října
letošního roku, znovu čitelně dokazuje, že jeho prestiž spočívá
především v jeho jedinečném sbírkovém bohatství.
PhDr. Vladimír Horpeniak, Muzeum Šumavy Kašperské Hory